lördag, juli 01, 2006

Gimme siren, child, and do you hear me call?

The Sisters Of Mercy: Vision Thing

Nu kan jag dö lycklig - jag har sett The Sisters of Mercy live.
Jag och Lotta åkte till Helsingfors till Tuska open air festival, som är en metall/goth-festival i centrum av staden. Det var väldigt lyckat.

Vädret var fint, det fanns skugga att gömma sig i och stämningen var allmänt bra. Först tog vi oss en titt på Deathstars, men de tände mig inte desto mer. Vad man sett av dem på MTV osv. så verkar det som ett gäng Marilyn Manson wannabes, men jag tycker inte de lät så bra. Sonata Arctica hörde man också på i väntan på Sisters - och så måste man ju bara kika lite på Arch Enemy, som har en späd blond tjej som growlar - det låter inte riktigt klok, men måste spanas in för exotikens skull.

Sisters klev upp på scen sist - men vad sjutton hade Andrew Eldritch på sig? Det såg ut som en TPS-hockeytröja! Som tur var så bytte han till svart t-shirt i mitten av showen. För övrigt så är han inte längre svart- o långhårig som på 80-talet, utan skallig. Ja, tiden skonar inte ens gothrockgudar =(.
Det var en hel del medelålders glada typer som säkert lyssnat på Sisters då det begav sig, men den yngre generationen tror jag inte fattade att uppskatta det de såg. För en gångs skull stod jag inte framför scen, men jag önskar nästan jag gjort det, där är det alltid bäst stämning. De spelade en länga gamla hits som Vision thing, Temple of Love, This Corrosion, Dominion/Mother Russia mm. Saknade endast min favorit, Black Planet. Men det var en redig nostalgitripp minsann. Skulle ha köpt en t-shirt som minne, men naturligtvis fanns det bara små storlekar. Grrrrr..... måste väl beställa en via nätet om jag hittar nåt.

För övrigt är Tuska ett suveränt tillfälle att titta på folk - det samlar hundratals exhibitionistiska gothar i alla åldrar och storlekar. Jösses vilka utstyrslar vissa hade - man måste faktiskt ge credd åt dem som verkligen har satsat på outfiten. Bland de bästa var en stor kvinna med korsett o hela pvc-köret som höll en kille i koppel - som var fäst i hans örhänge =D.

Och herregud så många snygga killar i kiltar eller långa kjolar man såg! Det var pvc-kjolar, bondagekjolar mm... har ont i nacken efter att ha vridit på huvudet så mycket. Jag hoppas det kommer nåt bra band till Tuska även nästa år, för jag vill dit och spana igen.

VILL SE MER KARLAR I KJOLAR!



The Sisters of Mercy, photo by L8

Inga kommentarer: