lördag, september 16, 2006

Observationer från en Sverige-resa

Shirley Bassey: Big Spender

Så var jag till Uppsala i några dagar för att hålla mamma sällskap under hennes behandling. Vi bodde på Diakonistiftelsens patienthotell Duvan, som var riktigt hemtrevligt. Vädret var ju otroligt varmt för att vara i september, så vi passade på att göra lite sightseeing samtidigt. Jag har varit till Uppsala nån gång i min barndom, men minns inte mycket annat än slottet och domkyrkan, så det var helt intressant att kika på staden.

Mina viktigaste observationer:

  • Uppsala har VÄLDIGT smala gator och ännu smalare trottoarer - och mycket trafik i centrum.
  • Cyklister ska man se upp för där.
  • Landings Konditori har HÄÄÄRLIGA bakelser.
  • Färdigmat ur frysdisken är betydligt billigare i Sverige än i Finland.
  • Det simmade en ovanlig vit and i svandammen.
  • Restaurangen Korfu hade supergod pressad potatis.

Och så en sak som jag undrat över en längre tid: varför föredrar svenskor tamponger utan införingshylsa? Jag har märkt att det är jättesvårt att hitta Tampax i svenska affärer - i fjol gav jag mig ut på en oerhört frusterande och resultatslös jakt runt hela Borlänge - men nada! Bara o.b. så långt ögat kunde nå.

Efter det skräckdramat försöker jag numera komma ihåg att packa ner ett paket Tampax i resväskan om jag reser då det beger sig... Men man glömmer ju ibland... Nu i Uppsala fick jag efter några försök napp på Åhléns kosmetikaavdelning - HURRA!

Men varför är o.b. och andra traditionella tamponger så mycket populärare i Sverige? Man skulle ju tro att alla tycker det är enklare och mer hygieniskt att anväda införingshylsa. Förklaringar, någon?

Inga kommentarer: