tisdag, oktober 03, 2006

Forskarna vet...

Jag är morgontrött. Skulle helst vilja sova minst till kl 9, om inte längre. Just nu kan jag ju göra det eftersom jag bara söker jobb och skriver på min avhandling och inte är förpliktigad att vara någonstans vid en viss tidpunkt. Med fasa minns jag den tid då jag måste gå hemifrån kl 7 för att vara på jobb kl 8. Fy sjutton. Det kommer att bli jobbigt att vänja sig med det igen, om jag nu lyckas hitta något jobb.

Men det är inte lathet, vet ni! Läste nyligen om några tyska forskare som kommit fram till att det är fullt normalt att vara morgontrött. Det är däremot en genmutation som gör att somliga personer är extremt morgonpigga. FASPS-syndromet kallar forskarna det (familial advanced sleep-phase syndrome).

Så man behöver inte alls ha dåligt samvete för att man är morgontrött. Så det så! Är du ”mutant” eller ”normal”?

Inga kommentarer: