måndag, april 30, 2007

Språkligt tjejsnack

Veckans Tjejsnack handlar om språk:

Språk(Veckans frågor kommer från Elin)

·Pratar du något språk utöver svenska?
Japp. Finska är ju mitt modersmål (fast jag är uppvuxen i Sverige, så jag är i princip helt tvåspråkig). Engelska pratar jag bra, och om jag bara skulle öva så skulle jag säkert kunna klara mig på tyska med.

·Vilka språk har du studerat?
Engelska, tyska, spanska och latin.

·Har du någon gång läst en hel bok som inte varit på svenska?
Jag har läst en hel del böcker på engelska och studie/forskningslitteratur även på norska och danska.

·Tycker du att det är viktigt att kunna andra språk?
Ja, nog ger det perspektiv till världen att kunna andra språk. Ofta lär man sig ju också nåt om kulturer när man studerar främmande språk.

·Vilket språk önskar du att du kunde?
Franska. Det är så vackert. Spanskan kommer jag nog ta upp igen nån gång när jag orkar studera igen.

Inga kommentarer: