måndag, maj 07, 2007

ESC-funderingar

ESC närmar sig, och jag har nu lyssnat igenom alla semifinallåtar och plockat ut dem som jag skulle vilja se i finalen.


Dessa är:

Bulgarien – jag gillar den här rytmiska låten med etniska inslag. Skulle kunna dansa till den här på nån mörk klubb


Cypern – låten har en melodi som är lätt att nynna med till. Ett plus till söta pojkar i videon =).


Island – Pompös rockballad med schlagertongångar. Bra röst. Det enda som stör mig är frasen ”Rock’n’roll will heal your soul”… det är något med den som stör mig. Men låten är en bra helhet i alla fall.


Moldavien – Det är mycket Within Temptation- och Evanescence-stuk över det här. Men jag gillar det.


Serbien – Själv är jag inte så hemskt förtjust i den här låten, men jag tror att den kommer till final.

Vitryssland – Gillar videon och jösses, vilka söta killar! Men låten är helt kul den också.


Malta – euroschlager med etniska inslag. Helt ok enligt min smak.


Turkiet – Det här är ju egentligen inte alls min musikstil, men den här låten fick det att rycka i benen. Shake it…

Det var åtta av mina favoriter. 10 låtar kommer ju med i finalen, så kanske jag borde välja ut ett par till.

Dessa toppar inte min lista, men Sloveniens operaschlager och Norges skandinavlatinolåt kanske kommer till final.


De låtar som fick håret att resa sig på mig var Andorra (outhärdlig college-rock som man hör i amerikanska tonårsfilmer) , Polen (vad sjutton var det för något?) Schweiz (man KAN bara inte sjunga om vampyrer till ett eurodiscobeat – kryp in i kistan igen, DJ Bobo!) och Israel (ESC handlar ju om camp, men det här fungerade inte…)

Nu ska jag kolla de låtar som redan är i final. Jag återkommer.

Inga kommentarer: