söndag, maj 20, 2007

Tjejsnack vecka 20

Ojdå, jag har helt och hållet glömt bort veckans tjejsnack.

Hur mycket man är du?

(Veckans frågor kommer från Pernilla)

· Byter du glödlampa om det går en?
Men jösses då, det är klart!

· Tankar du bilen?
Om jag hade en bil, så skulle jag göra det. Har tankat andras bilar. Bland annat då jag jobbade på en bensinmack.

· Vet du vad man gör om en propp går?
Det är klart. Inte är jag hjälplös.

· Vet du hur man installerar tvkanalerna på en ny tv?
Jajamän. Man läser instruktionsboken och sätter igång.

· Fixar du stopp i handfat/duschbrunn?
Vanligtvis gör jag det. Nyligen fick jag dock så stort stopp i köksavloppet att jag inte fick upp det själv, för jag har ingen såndär pumpgrej. Men jag ska köpa en sådan så jag kan klara av kommande problem.

Jag måste egentligen opponera mig emot rubriken "hur mycket man är du". Inte behöver det vara okvinnligt att kunna fixa såna där vardagliga grejer. Eller något tekniskt över huvudtaget. Jag har alltid mekat med cykeln, installerat lampor, borrat mm, utan att känna mig mindre kvinnlig. Jag vägrar att ringa efter en karl innan jag själv först har testat. KVINNOR KAN! I själva verket kan jag mer än min pojkvän, som är mer eller mindre lat av sig. Dessutom har jag mer verktyg än honom ;-)

Jag minns inte om jag i denna blogg redan har gnällt över att man försöker göra verktyg attraktivare för kvinnor genom att göra dem gulliga. Blommiga hammare, rosa verktygslåda mm pluttinuttigt... Är vissa kvinnor verkligen rädda för att bli ansedda som för manliga, om de använder vanliga verktyg? Varför ska kvinnor ha rosa och blommiga saker? Den här verktygsportföljen som jag nyligen såg i en reklam kommer man då aldrig se i mitt hem:


5 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant det du skriver :-)
Jag är en sådan som kan anses "händig", har lätt för att ta i och förstår vart och hur skåpet skall stå. Jag tycker ändå att rosa verktyg förgyller det hela. Eller varför inte en hammare med blommor?

Jag är inte rädd för manliga verktyg och jag har vanliga verktyg också. MEN jag gillar rosa, så varför inte?!

Snygg blogg föresten!!

-Anne- sa...

Hej Lekne!Tack för kommentaren.

Jovisst förstår jag att många faktiskt tycker om rosa o blommiga grejer. Borde ha lagt till det i texten.

Jag brukar personligen bara störa mig på att kvinnliga saker måste göras söta - och även typiska gender-klichéer som att flickor ska ha rosa och pojkar blått.

Jag är dessutom så misstänksamt lagd att jag inte tror att de där "kvinnliga" verktygen inte är så hållbara som vanliga - de brukar vara så billiga.

Anonym sa...

Jag tycker att de rosa verktygen är jättefina :D hade hellre valt dem än vanliga, tråkiga. Men om de, som du s'äger, inte håller lika bra som de vanliga så är det ju inte värt det. Men rosa verktyg hade jag definitivt kunnat använda, lite extra krydda :P

Anonym sa...

Jag vill ha en... Det är ju så kitshigt fånigt att jag tycker det är kul...

-Anne- sa...

Cia: Jo, kitschigt är det! =)