måndag, augusti 27, 2007

Tjejsnack vecka 35


Musik

  • Vad lyssnar du på för typ av musik och vad är det du gillar mest med den musiken?
    • Mina fem toppfavoriter är Nine Inch Nails, David Bowie, Muse, Depeche Mode och Marilyn Manson. Jag är en allätare vad det gäller musik, gillar nåt ur varje genre nästan. Men när man ser på min artistlista på Last.fm så kan man kanske säga att musiksmaken just nu nog lutar mer åt det tyngre/"mörkare" hållet... Jag kan inte förklara varför, men det kanske passar min personlighet? Men jag gillar också lättare musik, och är mycket förtjust i klassisk musik.
    • Ännu några ord om varför jag gillar de fem artister jag nämnde i början: NIN - jag tycker Trent Reznor är en genialisk kompositör - hans låtar kan växla från värsta öset till mycket fragila toner. Jag kan nog förstå att många låtar i vissa öron kan låta som oväsen, men lyssnar man till dem riktigt noga, kan man få riktiga aha-upplevelser vad gäller uppbyggnad mm. David Bowie - ja, vad mer kan man säga än att karln är ett geni som förnyat sig gång på gång. Muse - älskar hur de använder barocktongångar i många låtar. Konstnärligt. Depeche Mode - favoriter sedan gymnasietiden. Tappade intresset lite på 90-talet när syntharna allt mer byttes ut mot andra tongångar, men senaste skivan var riktigt bra igen. Marilyn Manson - angstigt värre. Det är något med det teatraliska som jag gillar. (Därför gillar jag också bl.a. The Ark...)
  • Vad lyssnade du på när du var yngre, i tonåren? Om du är tonåring nu, så vad lyssnade du på som barn?
    • Mina första idoler var Duran Duran. Sen var det Hanoi Rocks och ett annat finskt band, Dingo. Sen hade jag en hårdrocksfas, som under gymnasietiden övergick till synthfeber. Jag har alltså gått igenom en massa olika stilar. =)
  • Finns det någon musik du inte klarar av att lyssna på? Vad, varför?
    • Country, Celine Dion, Mariah Carey och rap på finska ligger i toppen på nejnej-listan. Är inte heller så hemskt förtjust i all världens hip hop o rumpskakarlåtar som spelas på MTV nuförtiden.
  • Nämn fem artister du har sett live/skulle vilja se live.
    • Har sett: Depeche Mode (3 ggr), Nine Inch Nails (4 ggr), David Bowie (2 ggr), Sisters of Mercy (1 gång), The Ark (2 ggr).
    • Skulle vilja se: Muse (kommer i oktober), Marilyn Manson (kanske i december), Rammstein, Red hot chili peppers, Gogol Bordello
  • Har du någon autograf, vem/vilkas? Finns det någon du skulle vilja ha?
    • Jag har några finska artisters autografer (bl.a. Mike Monroe från Hanoi Rocks) - ja, och så från killarna i ett svenkst pudelrockband från 80-talet: Treat. Var till folkparken i Borlänge o såg dem mer än en gång. Har också foton på mig själv o sångaren... =). Det finns inte nån jag speciellt skulle vilja ha - jag skulle hellre vilja ha foton som minnen.
Och vill du också vara med och tjejsnacka, kolla länken i vänsterfilen.

Inga kommentarer: