söndag, oktober 28, 2007

Tjejsnack vecka 43

Vecka 43 lider mot sitt slut och jag inser plötsligt att jag inte svarat på veckans Tjejsnack än.

Veckans tema är Miljö, och ämnet kommer från Jenny

  • Är det viktigt att man gör något aktivt för att förbättra för miljön?
    • Ja, det tycker jag är självklart. Alla kan göra något - många bäckar små... som det heter.
  • När du handlar mat, väljer du då kravmärkta varor framför de som inte är det?
    • Det brukar jag göra när min penningsituation tillåter det - kravmärkta varor är fortfarande aningen dyrare åtminstone här i Finland.
  • Väljer du att åka kollektivt om det finns möjlighet till det dit du ska?
    • Ja. Och jag har ju egentligen inget val, eftersom jag inte har bil. Men för det mesta promenerar jag från ställe till ställe.
  • Vad väljer du helst, nyproducerat eller second hand?
    • Förut köpte jag ofta second hand -kläder, men numera hittar jag inte längre sådana som jag gillar. Är de dessutom i gott skick kan de ofta kosta nästan lika mycket som nya kläder. Brukar emellanåt köpa begagnade böcker - och de flesta datorspel jag köper är begagnade.
  • Kan du ge något tips på vad man kan göra för att förbättra för miljön?
    • Försök att inte använda bilen varje gång du ska någonstans. Använd alla matrester. Undvik onödiga flygresor. Slopa F1-tävlingarna!

Inga kommentarer: