måndag, augusti 07, 2006

Utläst bok

Avalons härskarinna av Marion Zimmer Bradley

Händelserna i den här boken utspelar sig före "Avalons dimmor", en av mina all-time favoritböcker. Den har jag läst åtminstone två gånger, vill jag minnas.
"Avalons härskarinna" handlar om tre generationer prästinnor på ön Avalon, och slutar där Avalons dimmor börjar.

Jag skulle kunna rekommendera Avalon-böckerna till personer som har svårt för extrema fantasy-böcker, men inte har något emot legender och en lagom mängd magi. Emellanåt tycker jag de nästan ter sig mer som historiska romaner, om man bortser från skildringarna av den naturmagi prästinnorna använder sig av.

Boken var inte lika fängslande som Avalons dimmor, men definitivt värd att läsa. Lättläst var den också.

Nu ska jag börja läsa den andra Harry Potter -boken, och därefter väntar en bookcrossing bok som jag fiskade upp ur ett träd häromdagen.

Inga kommentarer: