fredag, oktober 13, 2006

Konsumtionshysteri och annat

Det är s.k. "Galna Dagar" på Stockmanns varuhus just nu. Det är en herrans trängsel på Stockmann, och ute på stan vimlar det av gula Galna Dagar - kassar. Det är som om folk skulle blivit tokiga - de första hänger på låset redan före åtta på morgonen.

Jag brukar försöka hålla mig borta från Stockmann dessa dagar, för jag dras så lätt med i konsumtionsyran, speciellt om jag irrar iväg till Delikatessen eller Akademiska bokhandeln. Det gjorde jag i onsdags. Köpte en massa godsaker, bland annat en jättelåda med Brunbergs kyssar, alltså motsvarigheten till Mums-mums. De har för övrigt gått samma öde till mötes som de f.d. negerbollarna i Sverige. Kyssarna hette förut negerkyssar, men det går ju inte an mer... fast på kartongen har man fortfarande två afrikaner som kysser varandra. Förresten så är min favoritkyss den med mockasmak.

Förutom Delikatessen gick jag ju naturligtvis också till det andra stället man bör hålla sig borta från om man vill klara sig utan att lägga ut pengar- Akademen. Till en början trodde jag att jag skulle klara mig utan att "behöva" köpa något, men icke - knallade hem med en bok i min gula kasse. Men ser man en bok som heter "Is it just me, or is everything shit. The encyclopedia of modern life", så kan man ju bara inte låta bli att köpa den. En bok för alla cyniker och småsura människor som tycker om att gnälla om saker hit och dit. Riktigt lustig läsning.

Och så nånting som gör mig glad: Hörde just på nyheterna att den finska riksdagen har bestämt att ensamma kvinnor och lesbiska par ska ha samma rätt till befruktningsbehandlingar som heteropar. Det är fint! Det har varit riktigt hemskt att läsa kristdemokraters och andra inskränkta människors åsikter om hur onaturligt det är att ett barn inte har en pappa - jag tror minsann att många barn till ensamstående mammor blivit lika bra om inte bättre medborgare än sådana som kommer från en kärnfamilj med diverse problem. Och jag har svårt att tro att två mammor skulle leda till att någon växer upp och blir störd.
För en gångs skull kom riksdagen med ett fiffigt beslut. Hurra!

Inga kommentarer: