måndag, oktober 02, 2006

Varma drycker

Haydee bloggar idag om kaffe, vilket fick också mig att fundera på mitt förhållande till den ädla drycken. Jag är ingen kaffeholist precis, dricker högst en kopp om dagen och hemma lagar jag aldrig kaffe om jag inte har besök. Inte skulle jag klara av mer heller, för mycket kaffe ger mig halsbränna.

Jag tycker nästan att doften av kaffe är godare än sjäva smaken. Det är så hemtrevligt att någon gång få vakna till doften av nybryggt kaffe. Espresso och andra hardcore-kaffeformer är inget för mig - jag är lite mjäkig på det viset. Som Haydee konstaterade, så är svenskt kaffe mycket starkare än finskt, och således inte min favorit. När jag är över i Sverige och hälsar på mamma får jag nästan ta och späda ut eftermiddagskaffet med vatten. Jag minns hur mina föräldrar, när de skulle komma hit till Finland över sommaren, alltid tog med sig några kaffepaket som de sedan blandade med det svagare finska kaffet som de tyckte saknade sting.

Min favoritkaffedryck för tillfället är Ice-latte med lite cocos- eller vaniljsirap, det får man bl.a. på Robert's Coffee.


När jag själv lagar kaffe gör jag det i en pressopanna, jag har ställt undan kaffebryggaren som är stor och ful. Eileen, som modellen på pannan heter, är däremot riktigt snygg att se på, tycker jag.

Men kanske jag ändå är mer av en temänniska - jag vet inte hur många olika tesorter jag har i köksskåpet. Det har inte blivit så mycket drickande på sommaren, men nu när vädret kallnar och kvällarna blir mörka, så rullar tesäsongen i gång på riktigt. Jag ska nog gå till tebutiken i saluhallen och köpa mig nåt nytt för att fira det.

Den som vill bli en kaffe/te/vinsnobb kan få riktigt bra tips här: How to be a beverage snob.

Inga kommentarer: