måndag, oktober 02, 2006

En svensk igen...

En av morgonens nyheter är att Åhléns tänker öppna Kicks-butiker här i Finland. Jag skulle hellre sett "riktiga" Åhléns här - gillar deras husgeråds- och inredningsavdelningar.

Det här med svenska kedjors etablering har visserligen två sidor. Det är kul med alla kläder osv., men samtidigt så är det inte längre kul att åka till Sverige för att shoppa kläder eftersom man kan få allt här. Inte är det så hemskt mycket billigare där numera heller. Sist jag var till köpcentret Mylly i Reso fick jag en konstig känsla av att vara på Kupolen i Borlänge, eftersom så många affärer var de samma: Glitter, Hemtex, Lindex, KappAhl, mm. mm. Fast så är det ju med de postmoderna köpcentren: de är mer eller mindre likadana överallt - en slags icke-platser, rum skapade för att underlätta flödena av gods. (se t.ex. Augé 1995)

En svensk kedja som jag gärna skulle vilja se etablerad här i Finland är Duka. Eller varför inte Cervera - vi har nämligen ganska dåligt med liknande affärer. Det är mest varuhusen som säljer dylika varor här.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja det är myntets baksida... Lite annorlunda vill man ju att det ska vara när man kommer till ett annat land;-) även om det är en granne..Regnrusk o grått här idag...

-Anne- sa...

Förr, när jag just hade flyttat till Finland och bodde på en liten ort med ytterst få klädaffärer, handlade jag alltid kläder när jag var över till Sverige, på så vis fick jag något extra. Då var de ganska mycket billigare där också.