måndag, april 23, 2007

Tjejsnack vecka 17

Veckans Tjejsnack har för omväxlings skull ett samhälleligt tema med krav på motiveringar. Dags att ta ställning:

·Ska man drogtesta 13-åringar? Motivera ditt svar.
Har man gjort det någonstans, eller varifrån härleds frågan månne? Ifall det finns anledning till att tro att ungarna håller på att utveckla ett beroende, så är det ju livsviktigt att ta tag i problemet genast. Om man sen behöver drogtester för att komma åt problemet, så låt så vara... jag tycker egentligen inte det är en åldersfråga.

·Tycker du att man ska ha övervakningskameror i skolorna? Motivera ditt svar.
Ja när man läser om hur oroligt det är på skolorna med vandalisering och mobbning, så verkar det ju som ett förnuftigt förslag. Möjligheten att bli identifierad kanske får värstingarna att tänka sig för innan de gör dumheter. Inte ser jag i allafall nåt negativt med kameror.

·Tycker du att det är ok om det finns övervakningskameror på andra offentliga platser, som bussar, affärer, gator, taxi osv. Motivera ditt svar.
Som framgår av ovanstående svar, så har jag inget problem med övervakningskameror. Jag har ingen paranoid rädsla för att bli sedd av "storebror". Så länge det finns rötägg i samhället, så behöver man ju vissa medel för att skapa en säkrare miljö för alla andra. Och det har ju konstaterats att övervakningskameror på vissa offentliga platser faktiskt lugnat ner dessa platser.

·Ska du donera dina organ? Motivera ditt svar.
Ja absolut. Inte behöver jag ta med mig dem i graven. Och om man med dem kan rädda någon annans liv, så har man ju gjort nån nytta i sitt liv.

·Vad tycker du om dödshjälp? Motivera ditt svar.
Jag tycker att man ska ha möjligheten att välja när man vill dö. Jag bävar för tanken att behöva ligga som ett hjälplöst kolli som den stressade vårdpersonalen inte har tid att ta hand om. Nej, alla ska ha rätt till en värdig död när man är redo.
Det är bara den praktiska sidan som kan vara krånglig. Om patienten inte kan kommunicera, hur kan man då vara säker på att han/hon fortfarande vill ha dödshjälp, även om han/hon skrivit på nåt papper nån gång tidigare?
Och dödshjäpen måste nog vara reglerad på nåt vis, så att giriga typer inte bara kan gå och ha ihjäl sina skröpliga farmödrar för att få sitt arv lite snabbare.

Inga kommentarer: