lördag, oktober 13, 2007

Det har ätits tårta

Pust, nu har jag ätit tårta tre gånger på grund av min födelsedag. Första gången var förra veckans lördag, som jag nämnde i inlägget nedan. Själva födelsedagen var igår, och då hade jag några vänner över för en bit tårta och en stunds tjatter. Det var ett etniskt blandat gäng: 3 finnar, 1 finlandssvensk, 1 f.d. sverigefinne som de senaste åren plaskat glatt i den finlandssvenska ankdammen (undertecknad) och 1 spansk-tyska.

Tårtan för dagen såg ut såhär:



En vanlig tårtbotten med två fyllningar: vaniljkräm/banan och chokladmousse/banan. I bakgrunden syns en av mina födelsedagspresenter: dödskallepannlappar. Till setet hörde också kökshanddukar.

Idag kom M:s föräldrar till Åbo och de bjöd oss på mat ute. Efteråt begav vi oss till M:s mormor där det åter en gång var dags för födelsedagstårta. Denna gång firades både M och jag, han hade födelsedag för ett par veckor sedan.

Jag hade bakat en av mina favoritkakor: Mariannekaka. Den är ljuvligt god och inte för mäktig.



Picasso har inte haft nåt emot att jag bakat mycket de senaste dagarna. Han slickar gärna gräddskålen:


4 kommentarer:

Helena/Bildbloggerian och Fototriss sa...

Åh, men grattis i efterskott! Vad avundsjuk jag blir på alla tårtorna, själv åt jag inte en enda tårtbit när jag fyllde år häromveckan :(

Anonym sa...

Grattis i efterskott!! Så du är också skorpion.. snart är det min tur att fylla. :)

Julias Recept sa...

Man får gratulera! =D Hoppas du hade en bra dag med massor av presenter och annat roligt!

-Anne- sa...

Helena: Tack. Födelsedagar är bra ursäkter att njuta av bakverk.

Haydee: Tack för gratulationerna. Men jag är faktiskt våg. Skorpionens månad börjar 23.10.

Annalesca: Tack. Fick massor med sköna presenter - och så har vi ju den gröna presenten jag köpte till mig själv... :-)