söndag, december 02, 2007

1. Advent

Igår var det full rulle hela dagen. M kom from Esbo och vi gick ut och åt, gick runt i affärer och på den gammaldags julmarknaden på Gamla Stortroget. På kvällen var det dags för Adventskonsert i Domkyrkan med Florakören, Brahe Djäknar och Akademiska Orkestern. Det var fint värre som vanligt. Mycket vackra klassiska stycken varvade med traditionella julsånger som t.ex. Det lider mot jul.

Efter konserten gick vi hem till mig och åt glöggcheesecake och smakade på årets Blossa-glögg, smaksatt med havtorn och kanel. Det var supergott!!! Märkte just att man från Systembolaget kan beställa en förpackning med små flaskor med 5 olika årgångssmaker. En sån förpackning skulle ju vara kul, har bara smakat på en tidigare årgång, jag tror det var 2005, hjortron. Jag kanske ska be min syster göra en beställning åt mig, jag ska ju upp till Dalarna till julen.

Och nu är det dags för det andra fotot i min adventskalender:



I brist på glöggryta får man använda sin fondue-gryta. Inte lika fint, men fungerar lika bra...

Inga kommentarer: