måndag, februari 25, 2008

En fråga till filmmakarna

Hur tänker ni filmskapare egentligen?

Var och såg Arn-filmen i lördags, och jag måste bara förundra mig över en sak:
Om ni gör en film som baserar sig på en populär bokserie, där vissa rollfigurers yttre attribut har skildrats mycket noga, varför går ni då och förvränger det?
Jag tänker nu naturligtvis på de två Ceciliorna: Arns älskade, som i klostret fick tillnamnet Rosa för att hon har rött hår, medan den blivande drottningen kallas Blanka för sitt ljusa hårs skull. I filmen är dock Rosa blond och Blanka brunett? Vad fan????
Jag brukar inte gnälla över små detaljer, bristen på historisk autenticitet osv. när det gäller film, men i det här fallet måste jag höja min röst. Om personens namn syftar till utseendet, så då kan man väl för sjutton inte gå och vända upp och ner på det hela!!!
Är det så, att eftersom filmen ska marknadsföras till utlandet, så måste man tänka som Hollywoodfolket - alltså att enbart blont hår kan förmedla godhet? Om det är så, så vill jag kräkas.

I övrigt så tycker jag filmen var värd tre och en halv tempelriddarsköldar. Jag vet inte om det var så bra att jag alldeles nyligen läst böckerna, nu var jag hela tiden medveten om vad som lämnats bort ur storyn. När man gör två filmer av tre böcker, så måste man ju naturligtvis välja bort vissa saker, det går inte att komma ifrån. Själv skulle jag kanske haft lite andra fokuseringspunkter.


Läs även andra bloggares åsikter om ,

Inga kommentarer: