söndag, februari 24, 2008

Mellokoll del 3

Nu har jag åter igen lyssnat genom de låtar från gårdagens delfinal som jag lyckats hitta på webben. Här är vad jag tycker:

BWO - Lay your love on me: Ja, ja! Djupt inom mig bor en liten discoböna som har en hemlig svaghet för BWO - som efter denna bekännelse inte är så hemlig längre. Den här låten når inte upp till Temple of loves nivå, men den var väl värd att gå till final. Och Martin är lika änglalik som vanligt...

Mickey Huscic - Izdajice: Men borde inte den här låten ha varit med i den serbiska, bosniska eller slovenska uttagningen, eller nåt? En balkanballad som förmodligen skulle fått röster från den delen av Europa om den skickats till ESC. Men svenskarna verkar inte vara redo för etniska bidrag än.

Frida feat. Headline - Upp o hoppa: Nej fy fan! Det var min första reaktion. Redan namnet på låten fick mig att förvänta mig det värsta... och inte lät den bättre än den hette. Klarade inte av att lyssna igenom hela låten. Och den gick vidare???? Tanten inom mig tänker att det måste vara de där ungdomarna med gällivarehäng ned till knäna som hängt på lurarna denna vecka.

Thérèse Andersson - When you need me: Fan vad många accentduttar, eller vad de nu kallas, hon har i sitt förnamn, skulle det inte räcka med en? Lyckades inte hitta hela låten på webben, bara en snutt på några sekunder. Vad jag hann höra av den så kom jag att tänka på en låt som var med i fjolårets ESC - var det Slovenien eller nån stat där i närheten? Skulle gärna hört mer, låten kan vara helt bra.

Patrik Isaksson - Under mitt tunna skinn: No feelings, no comments.

Caracola - Smiling in love: Ubabbaduuba? Nej, nej och åter nej.

Ainbusk - Jag saknar dig ibland: Låter som vilken helst ballad. Lite väl fylligt komp i refrängen, skulle räckt med mindre.

Eskobar - Hallejujah New World: Helt ok låt. Jag tycker dock att det lät som om sångaren hade lite bekymmer med att klara av verserna rent...

Summa summarum: BWO lyste klarast denna vecka. Och vad jag hörde av Anderssonskans rockschlageropera så tror jag att den skulle varit värd en direktplats i finalen. Men Upp o hoppa? Den fick mig främst att vilja hoppa ut genom fönstret.

Läs även andra bloggares åsikter om

2 kommentarer:

Anonym sa...

Håller verkligen med dig om Frida och hennes "Upp och hoppa". Efter knappt halva låten orkade jag inte med mer - utan valde istället att trycka på MUTE, så att det blev tyst på henne.

-Anne- sa...

Tack för ditt besök, Jan. Jag blev alldeles matt av den låten.