lördag, februari 23, 2008

Har läst...

Jag har nyligen läst igenom Jan Guillous Arn-trilogi, och jag måste säga att jag faktiskt blev positivt överraskad. Böckerna var mycket bättre än jag väntat mig. Jag kunde knappt sluta läsa när jag väl börjat, och det är ett tecken på en bra berättarteknik.

Den bok jag gillade bäst var Tempelriddaren, som skildrade kriget i det heliga landet. I sista delen, Riket vid världens slut, fick man som väntat ta avsked av bekanta rollfigurer, vilket nästan orsakade lite snyftningar - fan, vad blödig man har blivit. ;-)

Vägen till Jerusalem får fyra, Tempelriddaren fyra och en halv, och Riket vid världens slut fyra tempelriddarsköldar.

I kväll ska jag gå och se filmen. Den har ju inte fått några vidare recensioner, men jag brukar inte bry mig om vad recensenterna tycker - jag vill se med egna ögon och bedöma själv. En bioupplevelse är sist och slutligen extremt subjektiv och olika tittare värdesätter olika saker.

På tal om det, så kan jag verkligen rekommendera Ethan & Joel Coens senaste film: No country for old men - den var enligt mitt tycke jättebra. Inga onödiga specialeffekter, men suveräna skådespelarinsatser. Hoppas Javier Bardem får en Oscar i år.

Inga kommentarer: