lördag, september 06, 2008

Läs hellre böckena

I februari skrev jag några rader om Arn - Tempelriddaren. Häromveckan var jag och såg uppföljaren, Riket vid vägens slut. Inte var jag vidare imponerad av den heller. Berättandet var långsamt och patosfyllt - och som jag redan tidigare skrev, så var jag alltför medveten om vad som hoppats över i storyn. Hade man skippat en massa klichéfyllda stämningsbilder skulle man kunnat ta med mer detaljer ur böckerna.

Dessutom tycker jag att man har fjäskat för mycket för de tilltänkta utländska tittarna: Hårförlängningar, blekta tänder, bara för att nämna något. Det blev lite wannabe-Hollywood som inte riktigt räcker fram, tycker jag. Det kunde gjorts så mycket bättre, det är jag säker på.

Tre tempelriddarsköldar får den i alla fall, eftersom själva grundstoryn är så pass bra.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Inga kommentarer: