lördag, maj 12, 2007

Schlagerbloggen som väckte känslor

Jag måste med några ord ta ställning till dett hallå som Aftonbladets Torbjörn Ek väckt med sin schlagerblogg.

Han klagade för ett par dagar sedan över hur dåligt det var att insläppet till Euroclub stängdes redan kl 3 på natten, så att alla journalister, delegater och artister inte alls kom in. Vidare spädde han på med att YLE borde ha konsulterat SVT angående hur man anordnar en melodifestival. Och som kronan på verket: "Varför får inte SVT alltid arrangera Eurovision Song Contest?"

Detta uppmärksammades ju genast med stora rubriker i en finsk kvällstidning, och en massa arga finnar kommenterade Tobbes inlägg i hans blogg. Ilskna som skadeskjutna björnar har de förbannat svenskarna som alltid ska klanka ner på finnarna. Dessa kritiker har mötts av andra inlägg där det frågas om finnar inte kan ta konstruktiv kritik.

Min syn på saken: Jag tycker definitivt inte att det handlade om konstruktiv kritik. Konstruktiv kritik ges på ett vänligare sätt. Blogginlägget skulle kanske farit förbi nästan intill obemärkt, om inte Tobbe gjort det felet att han basunerade ut svenskarnas överlägsenhet över finnarna med kommentaren om att man borde konsulterat SVT osv. Sådant översitteri tåls inte här. Finnarna är stolta över sitt land och sitt kunnande, och vill inte bli nedlåtande behandlade av sitt grannland. Och man har alltför väl i minnet hur det i svensk press klagades på det finska vädret under friidrotts-VM (eller var det EM?) för några år sedan. För det var sånt onödigt gnäll - man kan ju inte göra nåt åt vädret (förutom Sovjetarna då, som sprutade nånting i molnen före sina stora paradevenemang).

Det är ju sen en annan sak, att det på riktigt säkert var tråkigt för dem som inte kom in på efterfesten, men sådan är Finlands lagstiftning - krogarna stängs 4, och insläppet stängs kl 3. Man måste bara vara på plats i tid. Det som jag undrar över, är varför tävlingen började så sent som kl 22 finsk tid. Skulle man börjat tidigare, skulle även de långsammaste hunnit till efterfesten. Dessutom var det för dem som arbetar säkert lite tröttsamt att behöva sitta upp till nästan kl 1 och se på TV på en torsdagskväll.

Det är många finnar som i inläggen varit förbaskade på svenskar överlag - de har i sitt uppretade tillstånd dragit alla över en kam, så att säga. Men det gör inte jag - de flesta av er är trevliga (visst är ni det?) - men jag har ännu inte bestämt mig för om jag ska rösta på The Ark eller inte. Serbien ligger ganska högt hos mig också - samt Vitryssland.

Ikväll gäller det då. Ska ha uppesittarkväll med ett par vänner, vilket betyder att jag måste börja städa NU.

Inga kommentarer: